Rembrandt Duurzaam

alles voor een groeneduurzamemooie wijk

Groen commissie
  • het opstarten van projecten op het gebied van klimaatverbetering/energiebesparing
  • het verder helpen van duurzame ideeën en initiatieven van andere buurtbewoners
  • informatie bieden over andere lokale en (internationale)nationale duurzaamheidsinitiatieven
duurzaam@buurtverenigingrembrandt.nl
Groen nieuws

Bloemenpracht in de Frans Halsstraat

Ieder jaar in april kleurt de Frans Halsstraat prachtig roze door de bloesem van de…
Ervaringen

Interview: Ervaringen van een autodeler uit de wijk

In een serie interviews vragen wij gebruikers van de deelauto’s waar zij de auto’s voor…
Groen

Een groot insectenhotel voor onze Buurtbijen

Ten eerste, wat is een insectenhotel? Het is een speciaal gebouwde structuur die onderdak biedt…
Groene daken

Een groen dak heeft zoveel voordelen

Een mooie groene dakbedekking voor uw schuur of erker. Goed voor uw gezondheid (de planten vangen fijnstof af), het verhoogt uw comfort (in de zomer is het koeler en in de winter is het warmer onder een groen dak), goed voor de levensduur van uw dak (groen dak verhoogt levensduur; goed voor de afwatering) en het ziet er leuk uit.

Wijkaanpak

Regelmatig starten we een collectieve inkoopactie voor groene daken. Op deze manier kunnen we vaak een mooie collectiviteitskorting regelen en besparen op bezorgkosten.

Op dit moment hebben we geen lopende actie, maar hou de nieuwsbrief in de gaten.

Subsidie

Op dit moment subsidieert de Gemeente Alkmaar tot 50% van het totaalbedrag (meer informatie). Daarnaast wil de buurtvereniging groene daken ook stimuleren en kunnen buurtbewoners eenmalig 10% van het aankoopbedrag terugkrijgen.

Hemelwater afvoer

Slimmer omgaan met regenwater

Het afkoppelen van je regenpijp betekent dat regenwater niet meer het riool in stroomt. Het water stroomt naar de tuin of wordt ondergronds opgevangen. Goed voor de natuur, milieu en riool. Het schone regenwater wordt niet onnodig gezuiverd en het riool kan beter omgaan met veel neerslag. Met een regenton of wadi gebruik je het water om jouw tuin nog mooier te maken.

Regenton of wadi

Sla het regenwater op in een regenton voor gebruik in droge periodes, of leg een wadi aan, een groene greppel waar het water langzaam in de grond kan trekken.

In de voortuin van Vermeerstraat ?? ligt een prachtig voorbeeld.

Subsidie

Op dit moment subsidieert de Gemeente Alkmaar tot 20% van het totaalbedrag (meer informatie). Daarnaast wil de buurtvereniging regentonnen stimuleren en kunnen buurtbewoners eenmalig 10% van het aankoopbedrag terugkrijgen.

Boomspiegels

Adopteer een boomspiegel

Straten met bomen maken door kale stammen soms toch geen groene indruk. Dat kunnen we veranderen! Een boomspiegel is het stukje grond rond de stam van een boom. Via de boomspiegel krijgen de wortels voldoende lucht en water. Deze ruimte onder de boom kun je goed beplanten. Het is een prima manier om de straat op te fleuren en onze wijk groener te maken.

Wijkaanpak

Kies een boom uit in de wijk en ga aan de slag met beplanting. Het beste kan je vaste planten gebruiken die niet te diep wortelen, maar ook bloembollen doen het goed. Wip een paar stoeptegels en wees creatief!

De duurzaamheidscommissie hoort graag welke boom je hebt gekozen.

Subsidie

Vanuit de buurtvereniging is er een potje beschikbaar om de kosten van het aanleggen van de boomspiegel te dekken. Neem hiervoor contact op met de duurzaamheidscommissie

duurzaam@buurtverenigingrembrandt.nl
Verduurzamen

Huis verduurzamen of zelfs van het gas af?

Het verduurzamen van je huis levert niet alleen milieuwinst op, vaak wordt het huis comfortabeler, en soms zelfs meer waard! Heb je plannen of heb je juist geen idee waar je moet beginnen? Binnen de wijk is een schat van informatie beschikbaar. Zo hebben we meerdere energiecoaches, die kosteloos meedenken bij isolatie vragen. Daarnaast is er genoeg ervaring met duurzame initiatieven zoals het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen.

Woonplan coaches

Naast de mogelijkheid om een energiecoach van de gemeente uit te nodigen (meer informatie) hebben we 2 woonplan adviseurs rondlopen die adviseren bij de wens om van het gas te gaan: Arjen Slooves & Jeroen Blankestijn komen graag bij je langs.

Subsidie

Op dit moment subsidieert de overheid tot 30% van isolerende maatregelen via de ISDE regeling (meer informatie). Zo krijg je bijvoorbeeld voor bodemisolatie tot €780 vergoed, of tot €2.550 voor een hybride warmtepomp.